Som otcom dvoch krásnych detí, manažér, obchodník a zároveň kaprár telom a dušou. K vode sa dostávam sporadicky, a tak jediné čo mi ostáva, je efektívne využiť krátky čas strávený pri vode. A tak k vode vždy chodím s mojím verným pomocníkom – zavážacou loďkou. V nasledujúcich riadkoch opíšem výhody využitia zavážacej loďky pri krátkych výpravách na miestne vody.

Logistika k vode

Ako som už v úvode naznačil, čas je pre mňa kritickým faktorom. Zbalenie zavážacej loďky do kufra auta trvá len pár minút. Prepravná taška so zavážacou loďkou, dvomi náhradnými batériami, sonarom a tripodom váži max. 10 kg, a tak v kufri môjho „kombíka“ ostáva dostatočný priestor na ďalšiu výbavu. Rozbalenie loďky pri vode, osadenie batérií a kalibrácia sonaru s GPS trvá tiež len pár minút.

Funkcie zavážacej loďky

Videl som pri vode množstvo typov lodiek. Ja osobne som ich v priebehu pár rokov vyskúšal niekoľko. Skončil som pri zavážacej loďke Carplounge RT4, ktorá má niekoľko vlastností, ktoré zefektívňujú moju rybačku.
Pohon prúdovými čerpadlami – loďka je rýchla, tichá a nemusím sa báť namotania vlasca na vrtuľu.
Dve veľké komory – pri ideálnych podmienkach na vode som schopný pohodlne vyviezť dve udice naraz bez toho, aby som potreboval ďalšieho parťáka na brehu. Zároveň viem na kŕmne miesto dostať 4-5 kg krmiva jednou vyvážkou.
Stabilita – tvar loďky trimarán (tri kýly) zabezpečuje maximálnu stabilitu na vode, a tak nemám problém pri vyvážke v nepriaznivom počasí (vlny, vietor a pod.)
Osvetlenie – z brehu pohodlne rozhodujem o tom, akou intenzitou budú svietiť orientačné svetlá, prípadne hlavné LED svetlá, ktoré vidieť na vzdialenosť niekoľko stoviek metrov.
Batérie – jedna lipolová batéria s kapacitou 6,6 Ah postačuje na jednodňovú rybačku s častým vyvážaním. V každom prípade je loďka osadená ekvivalentnou záložnou batériou, takže celkový dojazd sa pohybuje nad 10 km.

Silné motory, ktoré si poradia aj s vlnami a vetrom

Sonar s GPS

Loďku mám vybavenú najmodernejším farebným sonarom s GPS Toslon TF640, kde mám uložených niekoľko lovných miest na rôznych rybníkoch. Nemusím sa tak báť, že moje „top“ miesto bude obsadené. Ak nie je voľné prvé miesto, presúvam sa na ďalšie. V menu si následne vyvolám súradnice daného miesta, a zakrmovať tak môžem okamžite. Vzhľadom na to, že presnosť GPS sa pohybuje do jedného metra, som si istý, že vyvážam s maximálnou presnosťou na miesto, ktoré bolo pri jednej z mojich posledných rybačiek úspešné.

Sonar s GPS využívam aj pri love na riekach

Spôsob lovu

Ako som už spomenul, pri krátkych rybačkách nestrácam čas vyhľadávaním nových miest, ale spolieham sa na tie, ktoré mám uložené v pamäti. V GPS menu vyvolám súradnice požadovaného miesta a prvá vyvážka vyzerá nasledovne:
komora 1: H-bójka s pripevnenými chemickými svetlami,
komora 2: prvotná dávka kŕmenia (individuálne podľa miesta lovu).
Loďku navigujem na zvolené miesto. Tesne pred ním otváram komoru s krmivom a bezprostredne za lovným miestom vypúšťam komoru s H-bójkou. Tá sa na pár sekúnd ponorí pod vodnú hladinu, a tak sa s loďkou môžem pohodlne vrátiť na breh. Takže do cca 10 minút mám miesto lovu označené a zakŕmené.
Nasleduje „čítanie vody“. Tak s dobrým parťakom nazývame pár minút posedávania na našich stoličkách a špekulovania ohľadne nástrah a montáží. Následne prejdeme k realizácii. Naviazané montáže s hompáľajúcimi sa nástrahami vkladáme do komôr loďky a vyvážame na dohodnuté miesta „x“ metrov vpravo od bóje a „y“ metrov vľavo od bóje. Elastickým markerom („gumička“, ktorá sa uviaže na vlasec) viažeme na vlasce uzly, aby sme sa po zábere vedeli vrátiť s maximálnou presnosťou opäť na lovné miesto.

Prvá vyvážka s bójkou a kŕmením

Ukončenie lovu

Po stiahnutí montáží ostáva na vode už iba H-bójka. Tá je na dne upevnená o cca
200 g kameň, na ktorom je prvých 10 cm vlasec s hrúbkou max. 0,14-0,16 mm, potom nasleduje šnúrka, ktorá je navinutá na bójke. Do komory loďky vkladám montáž, kde namiesto boilies prevliekam cez vlasec dvojháčik (kvôli vyššej pravdepodobnosti zachytenia šnúrky bójky).
Loďku navigujem na miesto za bóju, dvakrát ju obídem a montáž vypustím. Loďku nechávam na vode, beriem do ruky prút, dovíjam a prudkým šklbnutím oddelím bójku od kameňa priviazaného jemným vlascom. Na breh tak pritiahnem len samotnú bójku s pár metrami odvinutej šnúrky. Prút odložím do stojana a k brehu vraciam aj loďku.
Netvrdím, že zavážacie loďky so sonarmi a GPS sú nevyhnutnosťou. Táto „chlapská hračka“, ako ich nazýva moja manželka, robí však môj lov ďaleko efektívnejší, a tak ostáva dostatok času na ďalšie aspekty môjho života. Veď to poznáte… aby bol vlk celý, aj ovca sýta…

Zážitok z rýchlej rybačky okorenený pekným kapríkom